Arenev teadushuviharidus. Õpime kogemustest

Eesti noorte tulemused PISA testides on olnud head, kuid samas peame tõdema, et see ei näita noorte suurt huvi loodus- ja täppisteaduste ning tehnoloogia (LTT) valdkondades õppimise vastu peale gümnaasiumi lõpetamist.

Kahtlemata on üldhariduskool esmane ja kõige olulisem koht, kus noored läbi erinevate õppeainete teaduse ja tehnoloogiaga süsteemselt kokku puutuvad. Samas moodustab kool ainult osa meie õppekeskkonnast – palju toimub väljaspool. Ühtlasi peame andma inspireeriva õpikogemuse neile, kelle huvi on sügavam, kui võimaldab rahuldada kooliprogramm.

Huviharidusel on oluline roll noore huvile vastavate eakohaste ja erialaselt pädevate tegevuste toetamisel, mis võimaldab avastada ja arendada andeid ja huvisid, toetada nende väljakujunemist eduelamuste kogemiseks ning osaleda ühistegevuses. Mitmekesine huviharidus annab noorele võimaluse saada põhjalikumat teavet huvipakkuvate nähtuste kohta, otsida ja omandada eri valdkondades uusi teadmisi ning oskusi.

Teadushuviringe on vähem kui muid huviringe – selle üheks põhjuseks on ringijuhendajate puudus. Raamatu „Arenev teadushuviharidus. Õpime kogemustest“ koostamisega soovisime pakkuda tuge alustavatele juhendajatele ja huvijuhtidele oma tegevuse planeerimiseks laiemalt ehk kõigile neile, kes peavad teadushuviharidust tähtsaks ja soovivad sellesse panustada.

Kaante vahele on koondatud teadushuvihariduses tegelevate inimeste mõtteid ja kogemusi, millest võiks abi olla nii neil, kes alles plaanivad südamelähedasel loodusteaduslikul või tehnoloogilisel teemal lastele põnevat ja harivat tunnivälist tegevust pakkuda, kui ka neil, kes seda juba teevad. Enamik raamatu materjalist on tõlgitud ja kohandatud Soome autorite materjalidest teadushuvihariduse korralduse ja pedagoogika kohta ning sellele on lisatud Eesti teadushuviringide juhendajate kogemusi. Lisaks on koondatud ideid 2015. aasta teaduse populariseerijate suvekoolis osalejatelt.

Raamat on osa Soome-Eesti koostööprojektist „Kvaliteetse teadushuvihariduse põhimõtete väljatöötamine Soome ja Eesti huviharidussüsteemide alusel“. Projekti üks eesmärk oli vahetada vastastikku teadushuviringide tegevuse korraldamise kogemusi ja saada juurde professionaalseid oskusi, parandades nii laste ja noorte mitmekülgset huviharidust.

Loodetavasti leiab esimene raamat järje, kus keskendutakse juba detailsemalt teadushuvihariduse erinevate valdkondade probleemidele ja eripäradele.

Raamatu veebivariant on kättesaadav Eesti teadusagentuuri kodulehelt publikatsioonide alt, http://www.etag.ee/tegevused/teadpop/teamepluss/teadushuviharidus/ või kirjutada: katrin.saart@etag.ee